Jak utěsnit chladič

Praktické rady

Přidal sawyer, dne 22. 12. 2016,  0x


Někteří už zažili menší nepříjemnost, která spočívala ve vytékání chladicí kapaliny z auta. Pokud se setkáte s tímto problémem, obvykle bývá na vině špatné těsnění. Dá se to řešit jinak než výměnou? Jaké jsou nejúčinnější prostředky na utěsnění chladiče a jak dlouho vlastně vydrží? Které těsnicí produkty se využívají nejčastěji a jak fungují?

K čemu slouží chladič?

Do chladiče se nalévá chladicí kapalina, která následně proudí chladicím systémem a snaží se regulovat teplotu motoru. Poté se vrací na začátek. Cestou došlo k jejímu mírnému ohřátí a chladič má za účel kapalinu opět přivést na nízkou teplotu, aby mohla zase skrz systém udržovat motor před přehřátím.

Přehřátí motoru rozhodně není legrace. V takovém případě vás na problém dokáže poměrně rychle upozornit blikající kontrolka v kabině auta. Ignorace varování může mít fatální následky, a právě proto by se měl vůz okamžitě odstavit na okraj cesty. Zhasnutím motoru docílíte snížení teploty. Po tom, co se motor trošku schladí, zkontrolujte chladič. Jedná se o jeden z nejčastějších důvodů, proč došlo k přehřátí. Na chladiči se mohla udělat trhlinka, kterou kapalina začala vytékat a v motoru se tak nemohla plně regulovat teplota.

Čím je dobré utěsnit?

Na trhu existuje plno přípravků, které slibují kvalitní těsnění. Mezi těmi levnějšími můžeme najít třeba Sonax, který lze sehnat do 200 Kč. Údajně dokáže několikanásobně zvýšit těsnění tím, že zakryje drobné trhlinky a zabrání úniku chladicí kapaliny. Mezi dražšími je tu Toralen, který lze pořídit od 1000Kč. Jedná se o přípravek založený na principu tekuté mědi, která je vhodná nejen do chladicí soustavy, ale i do samotného bloku motoru. Na rozdíl od Sonaxu se navíc může použít i bez vypuštění chladicí kapaliny.

Vyměnit chladič? Proč?

Většina zkušenější řidičů, ale i automechaniků ze servisu nemá těsnicí přípravky příliš v oblibě. Údajně se podle nich jedná o zbytečnost, která je funkční první tři měsíce, po kterých se problémy většinou objeví znovu. K tomu navíc dodávají, že vozidlu, které má v sobě utěsňovač, nelze věřit. V nejhorším případě totiž může dojít k situaci, kdy k těsnění selže během jízdy na dálnici a chladicí kapalina nepozorovaně vyteče. Pokud si řidič podobného problému nevšimne včas, může to mít pro motor destrukční následky.

Podle odborníků je tedy v případě špatného těsnění nejlepší možnou volbou vyměnit chladič za nový. Výměna prý není nijak složitá a dokáží si s ní poradit i začátečníci a amatéři. Ceny jsou různé, ale do tisícovky se určitě vejdete. Podpoříte tím životnost motoru a navíc získáte jistotu klidně i na několik let na rozdíl od údajných slibů těsnicích přípravků.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.