Seřízení bohatosti směsi u karburátoru

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 8. 09. 2016,  0x


Kvalita směsi má pro funkci motoru zcela zásadní význam. Ovlivňuje nejen jeho výkon, ale také celkovou spotřebu a vliv má i na opotřebení jednotlivých částí motoru. Špatně seřízená bohatost směsi životnost motoru výrazně snižuje. Bohatá směs značí příliš mnoho benzínu a málo vzduchu, chudá směs naopak. Jak tedy bohatost směsi nastavit tak, aby byla “akorát”?

Jednoduše řečeno bohatost směsi u karburátoru znamená, v jakém poměru se bude benzín a vzduch mísit. Ideální poměr by měl být 14,7 dílů vzduchu a 1 díl benzínu. Pokud tohoto poměru dosáhnete, budete mí nastavenou opravdu špičkovou směs v tzv. stechiometrickém poměru. V reálu se snažíme při ladění karburátoru tomuto poměru přiblížit co nejvíce.

Bohatá versus chudá směs

Pokud je směs bohatá a obsahuje hodně benzínu, dochází k poškozování svíček a zároveň se v důsledku smývání olejového filmu nadměrně opotřebuje válec. Motor má slabší výkon, vynechává a “koktá” (tzv. čtyřtaktování). A navíc stoupne spotřeba. Bohatou směs lze poznat podle svíčky. Pokud je svíčka černá a obalená karbonem a sazemi, ve směsi je příliš mnoho benzínu.

Chudá směs tedy logicky obsahuje méně benzínu, než by měla. Na to si dávejte velký pozor. Motor je sice výkonnější, ale v důsledku nízkého obsahu benzínu dochází k přehřívání válce a výsledkem bývá přidřený píst. Chudou směs signalizuje “chcípání” motoru při delší jízdě na plný plyn. I v tomto případě se můžete přesvědčit prohlédnutím stavu svíčky. Je-li bílá a opálená, směs je s největším pravděpodobností chudá.

Jak nejlépe seřídit bohatost směsi u karburátoru?

Správné seřízení bohatosti směsi u karburátoru je tedy pro běh motoru opravdu důležitý, a proto byste mu měli věnovat náležitou pozornost. Než se do samotného seřizování pustíte, musí mít motor provozní teplotu. Seřízení se poté provádí šroubem bohatosti směsi pro běh naprázdno a korekčním šroubem otáček. Vše provádějte pomalu, s citem a opatrně, aby nedošlo k poškození kuželové špičky šrouby.

Nyní začněte pootáčet šroubem bohatosti směsi. Pokud dochází k poklesu otáček motoru, byla bohatost směsi nastavená správně. Pokud se otáčky naopak zvyšují, bylo nastavení směsí bohaté, a naopak. Šroub tedy dotáhněte do polohy, kdy jsou otáčky motoru nejvyšší a běh nejklidnější. Pokud tuto polohu překročíte, začnou otáčky klesat a běh motoru by byl nevyrovnaný. V takovém případě je nutné opět povolit šroub až do správné polohy. Následně pomocí korekčního šroubu otáček snižte otáčky na předepsaný počet. A znovu nastavte šroub bohatosti směsi do výše uvedené polohy. Postup opakujte do té doby, dokud motor nebude mít potřebný počet otáček, teprve poté je seřízení bohatosti směsi u karburátoru správné.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.