Glas 1004, 1204 a 1304 - německá kvalita v italském stylu

Značky a modely

Přidal randal, dne 19. 11. 2018,  0x


Poválečná léta vývoji a výrobě pořádných aut úplně nepřála. Lidé si je prostě nemohli dovolit, dokud se jim nezačalo dařit lépe. V 50. a 60. letech německá automobilka Glas vyráběla malá lidová vozítka. V 60. letech modely Goggomobil a Isar konečně nahradily “dospělácký” model Glas, který se vyráběl mezi lety 1í62 až 1968 ve třech generacích. 


Německá automobilka Hans Glas se proslavila výrobou malých lidových aut Goggomobil v 50. letech, které poháněl nepříliš výkonný motor umístěný vzadu. Goggomobil nahradil větší, ale přitom stále menší vůz Isar, která už ale poháněl čtyřtaktní dvouválce. V 60. letech se ale Němci začali shánět přece jen po něčem výkonnějším. Na trhu se proto v roce 1961 objevil už klasický motorový vůz model Glas, který pod kapotou ukrýval čtyřválcový motor.


Kupé, sedan, kabriolet i kombi

Jako první se v roce 1961 na trhu objevilo čtyřmístné kupé Glas S 1004. Vůz mě dvoudvéřovou karosérii a připomínala jednoduchý a elegantní design. Moro měl umístěný vpředu a vzadu vznikl poměrně velký prostor pro kufr díky velkým převisům. Uvnitř se pohodlně usadili dva cestující, do zadu se vešly maximálně děti nebo štíhlí dospělí.


V roce 1963 si mohli zákazníci pořídit nejen kupé, ale také sedan, který si získal přezdívku Limousine. Měl výkonnější motor i více prostoru v interiéru pro všechny čtyři cestující. Současně se sedanem se začal prodávat kabriolet s stahovací plátěnou střechou. Auto sice bylo méně prostorné a nemělo pevnou střechu, přesto bylo dražší. Kabriolet Glas jste si tehdy mohli koupit za 6 500 německých marek.


V roce 1966 se v nabídce objevilo také kombi se splývající zádí. Tomu se přezdívalo Kombilimousine. V prodeji byly dokonce dvě varianty Glas 1004 CL a 1304 L. První verze měla slabší motor s výkonem 40 koní a druhá silnější motor s výkonem 60 koní. O kombi ale nikdy nebyl příliš velký zájem jako o kupé a sedan.


Glas - od 42 koní až k 60 koním

První generace Glas 1004 byl vybaven čtyřválcovým motorem s rozvodem OHC o objemu 992 cm3 a výkonem 42 koní (31 kW). To nebylo zrovna nic moc, a tak následující generace Glas 1204 dostal motor výkonnější. Motor získal vyšší výkon 1 189 cm3 a výkon 53 koní (39 kW). To už přece jen znělo lépe. Tento vůz se mohl na silnicí řítit rychlostí až 140 km/h. Třetí generace Glas 1304 na tom byl nejlépe a měla nejvýkonnější motor o objemu 1 290 cm3 a výkonem 60 koní (44 kW).


Celkem bylo prodáno 38 507 vozidel Glas se všemi třemi motory. V roce 1968 automobilku odkoupila větší německá automobilka BMW.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.