Diagnostika pro nákladní vozy

Technika a design

Přidal leprikon, dne 4. 10. 2016,  0x


Moderní nákladní vozidla jsou vybavená elektronickými řídícími jednotkami. Ke komunikaci s touto jednotkou jsou určená různá zařízení a diagnostické systémy, které vám prozradí, co se s vozem děje. Diagnostické zařízení tak najdete v každém servise i v garáži opravdového automobilového nadšence.

První elektronické jednotky se ve vozidlech objevily v 80. letech uplynulého století. Jejich úkolem bylo lépe regulovat všechny procesy probíhající v elektronických systémech. Tyto elektronické jednotky jsou označovány jako řídící jednotky (ECU) a v podstatě se jedná o jednoduchý počítač, který na základě přijatých údajů ovládá a reguluje chod vybraného systému v nákladním voze. Každý systém má přitom vlastní řídicí jednotku (např. ABS, automatická převodovky, přístrojový panel, parkovací asistent, sledování polohy GPS, jednotka detekce únavy řidiče a další).

Víte, kdo vyrobil první digitální jednotku? Byla jí firma BOSCH a stalo se tak v roce 1979. První řídící jednotka se nazývala Motronic.

Diagnostika a komunikace s vozidlem

Nákladní vozidlo (platí i pro osobní vozidla) je vybaveno tzv. diagnostickou zásuvkou v interiéru vozidla. V minulosti bývaly odlišné, od 90. letech se sjednotily a díky normě OBDII se provádění diagnostiky standardizovala. Prostřednictvím této “zásuvky” je možné komunikovat s nákladním vozidlem a zjistit tak jeho stav včetně funkce všech řídících jednotek. Rovněž je možné provádět různé změny v nastavení jednotlivých systémů.

Existují různá diagnostická zařízená určená pro osobní a nákladní vozidla, stejně tak je možné si zakoupit levnější zařízení. Diagnostické zařízení pro nákladní vozidla si tak může pořídit nejen autoservis, ale i nadšenec do nákladních automobilů, které si podobné věci raději řeší sám. Mezi vyhledávané společnosti, v jejichž produktové nabídce najdeme různé typy diagnostický přístrojů patří například firma Robeka. Z její dílny pochází diagnostika pro nákladní vozidla značek VOLVO, IVECO, MAN, Mercedes Benz a další.

Co lze s pomocí diagnostiky zjistit a provádět?

K výrobcům diagnostických přístrojů patří již řadu let švédská firma AUTOCOM Diagnostic Partner AB, která nabízí kompaktní diagnostický systém Autocom CDP+ pracující na platformách PC a Pocket PC. Komunikace probíhá přes Bloetooth, žádné kabely tedy nejsou třeba. Čeští řidiči jistě uvítají, že je v českém jazyce.

Konkrétně s tímto systémem je možné provádět napřklad:

  • základní nastavení řídících jednotek
  • profesionální sériovou diagnostiku, motory, automatické převodovky, ABS, ESP, EBD, emise, airbagy, imobilizéry, klimatizace,alarmy, filtry pevných částic a další
  • testy akčních členů
  • některá základní nastavení, přizpůsobení, programování a kódování
  • číst a mazat chybové kódy
  • zobrazit živá data v reálném čase
  • vynulovat a zpětně nastavit servisní intervaly



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.