De Tomaso Mangusta - italský krasavec s americkými svaly

Technika a design

Přidal standaholy, dne 3. 07. 2018,  0x


Automobilový závodník a podnikatel Alejandro de Tomaso se narodil v Buenos Aires v Argentině. Kvůli politickým neshodám se v 50. letech přestěhoval do Itálie. Zde pokračoval v závodění, oženil se a založil automobilku na výrobu sportovních speciálů. Tím nejslavnějším se stal dechberoucí model De Tomaso Mangusta.

Alejandro, italsky Alessandro, de Tomaso se v prvních letech svého života v Itálie zúčastnil mnoha závodu. Dvakrát startoval i na závodech formule 1. Vlastní automobilku založil v roce 1959 pod název De Tomaso Automobili se sídlem v Modeně. Zpočátku šlo o kusovou výrobu a v 60. letech se pustil do výroby sportovních aut. Prvním byl model De Tomaso Vallelunga, následoval De Tomaso Mangusta. 


Zabiják jedovaté kobry

Druhý model automobilky De Tomaso získal název podle Mangusty. Mangusta žije v Africe a proslavila se jako zabiják jedovaté kobry, kterou zabije ukousnutím hlavy. Alessandro de Tomaso si prý tento název vybral po rozhovorech s Američanem Carrollem Shelbym. Jeho nový vůz měl údajně nahradit americký sportovní vůz Shelby Cobra, který de Tomas vyráběl ve své továrně. K tomu nakonec nedošlo, název Mangusta už ale zůstal. Carroll Shelby s Alessandrem de Tomasem naštěstí zůstali přáteli a byl to právě on, kdo pro jeho Mangustu dodával nadupané motory.


Tvary Mangusty navrhlo studio Ghia

Hotové dvoumístné sportovní kupé De Tomaso Mangusta (třída Gran Turismo = GT) bylo veřejnosti představeno v roce 1966 na autosalonu v Turíně. Karoserii navrhlo slavné italské designérské studio Ghia. Konkrétně to byl Giorgetto Giugiaro, který si o dva roky založil vlastní firmu.

Výsledkem spolupráce všech zúčastněných bylo auto s rozvorem 2500 mm, délkou 4275 mm, šířkou 1830 mm a výškou pouhých 1100 mm. Motor byl umístěn vzadu za sedadly. Řidič a spolujezdec se na svá sedadla dostali klasicky normálními dveřmi. Do prostoru pro zavazadla a motor vymysleli dnes už pro Mangustu typické dvojité křídlové dveře, které se otevíraly směrem vzhůru. 

De Tomaso Mangusta poháněly výkonné vidlicové osmiválce s objemem 4728 cm3 a výkonem 310 koní (228 kW), později je nahradily motory s objemem 4949 cm3 a výkonem až 305 koní. Mangusta dosahovala maximální rychlost až 210 km/h. 

Mezi lety 1967 až 1971 bylo vyrobeno 401 kusů. Pouze 150 kusů bylo určeno pro evropský trh, většina mířila na trh do Severní Ameriky, kde byla Mangusta hodně žádaná. Do dnešních let se údajně zachovalo cca 250 kusů. Hodnota každého vozu se pohybuje kolem 260 tisíc eur.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.