Chevrolet Camaro ZL1 COPO - z propadáku legenda za miliony

Garáž nejlepších vozů

Přidal blaznivystarous, dne 26. 09. 2018,  0x


Jenom díky jedné speciální nabídce se z malého a nenápadného sportovního Camara mohlo stát šílené monstrum na čtyřech kolech, které si jako zákusek dopřálo všechna ta nadupaná auta, kterým na přelomu 60. a 70. let vévodil zejména Ford Mustang. 

Neznamená to ale, že by obyčejný Chevrolet Camaro byl nějaký “lůzr”. Vůbec ne, v 60. letech naopak patřil k hodně vyhledávaným sportovním vozům. Na konci 60. let Chevrolet dokonce nabízel několik různých motorových variací, z nichž nejúžasnější byl právě výkonný osmiválcový motor ZL1 o objemu 7 litrů. V momentě, kdy se něco takového namontovalo do malého Camara, bylo jasné, že výsledkem bude neuvěřitelné žihadlo, které s přehledem pokoří i největší sporťáky v této době. Zahanben byl i jinak výkonnější, dospělejší a populárnější model Chevrolet Corvette.


Camaro ZL1 - za příplatek výkonnější motor

Na základě vládního nařízení směl General Motors nabízet Camaro s motory, které nepřesahovaly objem 6,5 litru. Naštěstí vedení našlo poměrně jednoduchý způsob, jak toto nepříjemné nařízení obejít. Označení ZL1 zahrnovalo balíček Central Office Production Order (odsud pochází zkratka COPO) za příplatek ve výši 4 000 dolarů.

Nebylo to zrovna málo, ale díky tomu jste mohli mít Camaro vybavené osmiválcovým tahounem. Vedle výkonnější motoru se balíček vztahoval také na speciální laky a další úpravy komerčně prodávaných vozidel. Téměř nelze uvěřit tomu, že Camaro ZL1 bylo ve své době propadák, o který nikdo nestál. To se naštěstí po pár letech změnilo a dnes je Chevrolet Camaro ZL1 považováno za sběratelskou legendu. 


Žádné módní doplňky navíc, pořádný objem měl stačit

Na dva nové vozy Chevrolet Camaro prý majitel prodejny Chevroletů uprostřed státu Illinois Fred Gibb nakoukal zrovna nadšeně, respektive na faktury. Cena přes 7 000 dolarů z nich dělala neprodejné kousky, byť nádherné. Byl to právě on, kdo zpunktoval výrobu jednoho z nejdivočejších “muscle cars” své doby Chevrolet Camaro ZL1 COPO.

Bohužel nepočítal s jednou zásadní věcí, která prodej nejrychlejších Camar zkomplikovala. Chevrolet odmítl nést náklady na své triko a rozpočítal je do ceny jednotlivých vozidel. To znamená, že z původně plánovaného příplatku 400 dolarů byl náhle desetinásobek. Camaro v základní výbavě přitom stálo “pouze” 3000 dolarů, ostřejší verze nebyla dražší než 4000 dolarů. 


Chevrolet Camaro ZL1 - z propadáku legendou

Vysoká cena prodej bohužel nepřála. Možná, kdyby tehdy tušili, jakou legendou se rychlé Camaro stane, a že v budoucnosti jeho cena vzroste na miliony, asi by se počáteční investice nebáli. Tak tomu ale nebylo a kupci se zrovna nehrnuli. Nakonec Fred Gibb přesvědčil vedení, aby 37 z vyrobených 50 kusů rozdělili do prodejen po celých amerických státech. Vozy se nakonec podařilo prodat do posledního kousku.

Chevrolet Camaro ZL1 byl velmi úspěšný na sprintových tratí, kde doslova lámal rekordy. Jeho cena však narostla až na přelomu počátku 21. století. Tehdy se se vůz po právu stal legendou a jeho cena několikanásobně vzrostla. Dnešních dnů se dožilo všech 50 vyrobených aut. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.