Bizzarrini 5300 GT: Elegantní Ital se srdcem drsného Američana

Technika a design

Přidal karelstary, dne 19. 07. 2018,  0x


Italové patří mezi nejlepší automobilové designéry na světě. Američani zase odjakživa vyrábí neuvěřitelně silné motory. Když se tyto dva národy spojí, nemůže vzniknou nic lepšího než úchvatné dvoumístné supersportovní kupé Bizzarrini 5300 GT. Pojďte žasnout společně s námi.

Než se vrhneme na samotné kupéčko, řekneme si pár slov o jeho tvůrci. Giotto Bizzarrini se narodil v roce 1926 v italské provincii Livorno do rodiny bohatého vlastníka pozemků v Toskánsku. Dobré rodinné zázemí mu umožnilo bez problémů vystudovat a získat inženýrský diplom na univerzitě v Pise. Rok po ukončení studií v roce 1953 začal pracovat v automobilce Alfa Romeo, kde nasbíral své první pracovní zkušenosti.  


Po čtyřech letech vyměnil Alfu Romeo za Ferrari, kde zastával hned několik významných funkcí - vývojáře, designére, hlavního konstruktéra a testovacího jezdce. Podílel se na vývoji nejlepších sportovních vozů Ferrari 250 TR, 250 GT či 250 GTO. Kariéru ve Ferrari přerušily problémy v automobilce a neshody s Enzo Ferrarim.  

Po krátkém působení v ATS Giotto Bizzarrini založil vlastní konstrukční společnost pod názvem Societa Autostar. Jednou z prvních zakázek byl například návrh motoru V12 pro Lamborghini GT, který se v různých variantách používal až do roku 2010. Pracoval také pro milánskou automobilku Iso Rivolta, kde se podílel na vývoji závodního vozu Grifo A3/C. A právě tento model použil pro svůj vlastní vůz Bizzarrini 5300 GT. 


Splněný sen v podobě Bizzarrini 5300 GT

Sporťák Grifo A3/C byl velmi úspěšným vozem. Není divu, že se toho Renzo Rivolta snažil využít a chtěl dobře prodávaný vůz začít vyrábět sériově. Jenomže tehdy narazil na odpor Bizzarriniho, který chtěl vůz zdokonalovat. Neshody vedly k ukončení spolupráce a Bizzarrini začal vyvíjet vlastní vůz pod názvem Bizzarrini 5300 GT. Vyráběly se dvě varianty - silniční Strada a závodní Corsa, které později doplnila třetí varianta America s karosérií ze skelných vláken.

Karosérii navrhl Giorgetto Giugiaro ze studia Bertone. Od Grifa se Strada odlišovala lehce. Nové byly větrací otvory na bocích vozidla, dva otvory na kapotě, odlišný tvar předních ukazatelů směru a zajímavější provedení spoileru. Vůz poháněl vidlicový osmiválce OHC z amerického Chevroletu Corvette o objemu 5,3 litru a s výkonem téměř 400 koní. Z 0 na 100 km/h se dostal za pouhých 6,3 vteřin a jezdil maximálkou 233 km/h. 

Bizzarrini 5300 GT se vyráběl v letech 1964 až 1968 a za tuto dobu vzniklo celkem 115 kusů. Raritou byly tři spydery s odnímatelnou střechu (tzv. targa). Do dnešních let měly údajně přežít všechny tři kousky. Nástupce jedinečného supersportovního vozidla už bohužel nevznikl a Bizzarrini musel svou továrnu z finančních důvodů zavřít v roce 1972. Od té doby se věnoval poradenské činnosti. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.