AMC AMX - levnější Corvetta

Technika a design

Přidal ludvikthor, dne 12. 12. 2018,  0x


Automobilka American Motors Corporation (AMC) se v 60. letech rozhodla vstoupit na trh se sportovními vozy. Její prvotinou byl velice úspěšný sportovní vůz AMX, který je přirovnáván ke slavnějšímu modelu Chevrolet Corvette. A to pro začátek rozhodně nelze považovat za špatné hodnocení. 


AMC představovala hlavní konkurenci pro tři největší americké automobilky Ford, Chrysler a Generals Motor (tzv. Velká trojka). A jelikož dosud nenabízela žádnou verzi sportovního modelu, nastal čas tuto mezeru vyplnit. Další z amerických “muscle car” model AMC AMX se vyráběl mezi lety 1968 a 1970 a za tuto dobu bylo vyrobeno celkem 19 000 kousků.


AMC AMX - vývoj od roku 1966

Zkratka AMX znamená American Motors eXperimental, kterou automobilka běžně používala pro své koncepty a prototypy. Mezi takové prototypy patřily modely AMX-I a AMX-II z roku 1966. Jejich autory bylo designérské studio AMC, kde byl tehdejším šéfem Charles Mashingen.


Prvním byl dvoumístný prototyp s laminátovou karoserií, druhý byl dvoudvéřový čtyřmístný model. V roce 1968 se objevil koncept AMX-GT vyznačující se ostře useknutou zádí. Úspěch slavil také koncept AMX/2, jehož autorem byl Dick Teague. Všechny pozitivní ohlasy na tyto vozy vedly ke konečnému rozhodnutí uvést supersport do konce. Na pomoc si pozvali zkušeného konstruktéra Giotta Bizzarriniho z italského Livorna.


Poprvé bylo AMX představeno 15. února 1968 na závodní dráze v Daytoně. Na akci měli přístup pouze novináři. Představení předcházela vcelku radikální reklama, v níž byl rozbit konkurenční muscle car Ford Mustang. Svou agresivitu nebyla reklama přijata příliš dobře, úspěch AMX to naštěstí neovlivnilo.


AMC AMX - s motorem na míru

AMC AMX bylo elegantní dvoumístné sportovní kupé. Přední části dominoval masivní chromovaný nárazník s obdélníkovou maskou chladiče a světlomety zapuštěnými do karoserie. Záď auta měla splývavý tvar, který byl velmi trendy. Na bocích auta byly patrné jemné velmi efektní prolisy. Interiér byl rovněž zajímavý. Za pozornost stála palubní deska, která byla vyrobená jako jeden kus.


Vůz poháněl osmiválcové motory o objemu 4,8 až 6,4 litrů a výkonem od 228 až 320 koňmi. Základem byl osmiválec o objemu 4 749 cm3 a výkonu 228 koní (168 kW). Silnější variantu představoval motor o objemu 5 622 cm3 a výkonem 284 koní (209 kW). Nejvyšší variantou byl opět osmiválec, tentokrát o objemu 6 384 cm3 a výkonu 320 koní (235 kW).


AMC AMX se podařilo vytvořit hned několik rekordů, které by neměly skončit v zapomnění. Jejich tvůrci byli manželé Craig a Lee Breedlovovi ve spolupráci s Ronem Dykesem. Na testovací dráze Goodyaer v Texasu zajeli dokonce 14 rychlostních rekordů FIA a přes 100 národních a mezinárodních rychlostních a vytrvalostních rekordů v kategorii vozidel s objemem motoru do 8 litrů.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.