Aktivní bezpečnostní prvky automobilů

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 5. 01. 2017,  0x


Každý den na silnicích dochází ke stovkám více či méně závažných nehod. Následky mohou být různé od škrábanců a rozbitých plechů až po zlikvidovaná vozidla, vážné úrazy a bohužel i úmrtí. Proto se neustálé vyvíjí bezpečnostní prvky, které jsou součástí automobilů, a jejichž smyslem je předejít vzniku nehody.

Mezi aktivní bezpečnostní prvky automobilů patří různá technická zařízení, vlastnosti a systém, které mají nehody zabránit. Patří sem dobrý výhled z vozidla, kvalitní pneumatiky, brzdy a tlumiče, přesné a spolehlivé řízení, osvětlení a nejrůznější “vychytávky” a elektronické systémy instalované do vozidel.

Seznam vybraných aktivních bezpečnostních prvků automobilů:

  • adaptivní tempomat
  • adaptivní světlomety
  • alkoholový zámek
  • asistent jízdy v kolonách
  • automatická parkovací brzda
  • bzrdový asistent
  • omezovač rychlosti
  • samozatmívací zpětné zrcátko
  • signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu
  • systém sledování bdělosti řidiče
  • systém rozpoznávání chodců a cyklistů

My se podíváme na jedny z nejdůležitějších bezpečnostních elektronických systémů ABS, ESP a ASR.

ABS - protiblokovací systém

Jedná se o jeden z nejdůležitějších aktivních bezpečnostních prvků, které jsou součástí každého moderního automobilu. Systém ABS je zkratkou Anti-lock Braking Systems (tj. protiblokovací systém). Na základě přijatých signálu dokáže rozeznat riziko a aktivací elektropneumatických řídících ventilů příslušného kola dokáže snížit brzdný účinek a zabránit tak zablokování kol a ztrátě směrové stability (např. na mokré vozovce).

ESP - elektronický stabilizační systém

Za určitých okolností se automobil může zdát těžce ovladatelným. Při špatném odhadu řidiče může dojít k nebezpečnému smyku vozidla, který může vést k nehodě. Systém ESP (Electronic Stability Program) pomáhá podobné situace zvládat regulací dynamiky. Při velkém příčním skluzu kola hrozí ztráta vedení a směrové stability. ESP je schopno skluz pneumatiky regulovat v příčném směru (ABS tak činí v podélném směru). ESP tedy dokáže stabilitu vozidla zvýšit ve chvílích, kdy projíždí zatáčkou nebo kdy hrozí ztráta směrové stability v důsledku velkého zrychlení, brzdění či volném pohybu vozidla. Esp funguje na principu samočinného zásahu do brzdného systému, aniž by byla vyžadována činnost řidiče.

ASR - protiprokluzový systém

ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung) je vlastně další nástavba protiblokovacího systému ABS. Při jízdě může dojít ke styku kol a vozovky s různou přilnavosti na pravé a levě straně. Na straně s menší přilnavostí se kolo protáčí více než druhé. Aby se vozidlo rozjelo normálně, je potřeba více než jen přenášený hnací moment. ASR přijímá signály ze snímačů otáček a včas rozezná začínající prokluz a prostřednictvím elektromagnetického ventilu a elektropneumatického řídícího ventilu prokluzující kolo přibrzdí. Při vyšší rychlosti nad 30 km/h se prokluz reguluje snížením výkonu motoru.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.