5 zapomenutých českých aut, která stojí za připomenutí

Technika a design

Přidal ronnor001, dne 26. 03. 2018,  0x


Existují česká auta, která zná každé malé děcko. Byla krásná, rychlá, moderní a lidé je prostě zbožňovali. Na druhé straně můžeme narazit na modely, které brzy skončily v zapomnění. Což velká škoda, protože i méně úspěšné automobily jsou důležitou součástí české automobilové historie.

Wikov 35 “Kapka” - Cimrman mezi auty

I tak by se dalo označit dílo méně známé české automobilky Wikov, odnož strojírenské firmy Wichterle a Kovařík. Nápady vycházející z automobilky byly přímo skvostné, bohužel nepřicházely ve správný čas. Jako nové je nikdo nechtěl, dnes vozy Wikov patří mezi žádané kousky. Model Kapka se objevil v roce 1935 a tvary aerodynamické karosérie navrhl Paul Jaray, legenda mezi designéry. Bohužel se do dnešní doby nedochoval ani jeden ze tří, údajně šesti vyrobených modelů.


JK2500 - jediné svého druhu

Československý konstruktér Július Kubínský tento nádherný neprávem zapomenutý vůz postavil v roce 1954. Pomoc našel u kolegy z Karosy ve Vysokém Mýtě. Jeho snem bylo vyrobit rychlé kupé třídy GT ideální pro malosériovou výrobu. K realizaci svého životního snu potřeboval přední zavěšení z Brouka (tehdy KdF), zadní nápravu De Dion, šestiválcový motor z Alfy později nahrazeném osmiválcovým tahounem z Tatry 603 Sport. Byl to vskutku skvostný vůz, které údajně dosahoval rychlosti až 200 km/h. Do malosériové výroby se ale nikdy nedostal, a tak jediný vyrobený vůz používal sám Kubínský.


Škoda VOS - vládní speciál

Zkratka VOS znamená “Vládní Osobní Speciál” a vskutku to bylo speciální auto. Vyráběl se v letech 1948 až 1953 pro největší státní hlavy ve všech socialistických zemí pro průjezd nebezpečnými pásmy. To bohužel tomuto jinak velice zajímavému autu neudělalo příliš pozitivní reklamu. Nechme politiku stranou. Na první pohled luxusní limuzína byla vlastně takový elegantní tank. Pancéřovaná verze vážila neuvěřitelné až 4,5 tuny, nejlehčí verze “pouze” 3,6 tuny. Škodu VOS vyráběla Škodovka, motor dodávala Tatra, interiér byl navržen designéry z automobilky Tatra a na karosérii se z podstatné části podílel podnik Sodomka, později známý jako Karosa.


Škoda 706 RTO Kabriolet

Výjimečně lehce odbočíme a podíváme se na autobusy. Tenhle kousek si totiž naší pozornost opravdu zaslouží. Tento konkrétní autobus byl totiž vyhlídkový a chyběla mu střecha. Ani jedno z původních krasavců se nedochovalo, to však pro Čechy nepředstavuje žádnou velkou překážku. Pokud tedy na silnici potkáte autobus bez střechy, můžete si býti jistí, že se jedná o jednu z povedených replik.


Škoda Felicia Fun

Naposledy sáhneme do dob relativně nedávných. Z 90. let nás hodně zaujala sluníčková Škoda Felicia. Evidentně to byla hodně divoká léta alespoň, co se škodovky týče. Tento model byl totiž nabízen jako ideální vůz pro surfaře. Těžko říct, kolik surfařů v této době Česká republika měla. Mnoho jich nebude ani dnes o 20 let později. Každopádně původní obyčejná Felicia pickup dostala úplně novou tvář. Auto získalo žlutý lak i žluté čalounění sedaček. A jedna řada sedaček přibyla na korbu.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.